Tuesday, March 15, 2011

aqma! fokus! XD

Switzerland dari Hetalia ..... yang sangat 'bersemangat' :P

inilah masalah ku....
kurang perhatian ke
tika perhatianku diperlukan
terutamanya ketika lecture....
baru beberape minit lecture bermula, fikiran ku sudah melayang entah ke mana
paling dahsyat pun tidur ketika lecture... =_=

haaii~
aqma, aqma....

okeh, sekarang ku perlu fokus!
pada apa? pelajaran lah...
dan satu lagi~
gaya hidup ku~ ^^

di sini, saya tidak menyatakan yang saya berdiet,
saya cuma mengambil makanan yang sihat sahaja~
disamping MENGURANGKAN makanan proses~
dan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti bersenam dan berjogging~

ini adalah pelan jangkamasa panjang ku~
jadi, kuranglah tekanan~~ ^^

tips untuk lebih sihat:
  • minum air 2-3 liter sehari
  • kurangkan makanan ringan yang kurang nilai nutrisinya
  • makan tepat pada masa dan jangan sesekali tinggal sarapan
  • bangun pada masa yang sama setiap hari
  • bersenam sekurang2nya 2 kali seminggu (bersenam pada waktu petang (ie 3-9pm) lebih baik)
  • jika lapar, minum air kosong. jika masih juga lapar, makan buah2an atau biskut tinggi fiber
  • layan musik, main game atau baca majalah ketika sedang bosan atau stres. jangan makan ketika ini
  • amalkan kaedah pemakanan 'Mickey Mouse'~ ^^
selamat menjalani gaya hidup sihat~ ^^

5 comments:

Amalina said...

Apakah itu kaedah makanan mickey mouse?

Dan adakah awak serius mahu minum 2-3 litre satu hari? Kalau saya mesti dah selalu masuk bilik air.

Walau apa-apa pun, saya harap awak berjaya dengan resolusi awak untuk hidup lebih sihat dan berdisiplin.

Salam. :)

P/S: Saya rasa sangat skema menulis sebegini rupa.

Unknown said...

hahaha~ berusaha mempraktikkan bahasa melayu, yo~

ya~ diikiutkan, manusia perlu minum 2-3 liter sehari... disebabkan kita tak biasa dgnnya, maka keraplah ke bilik air...
hehe, saya dulu begitu... tapi lama kelamaan akn jadi kebiasaan ^^

kaedah mickey mouse ialah satu bulatan kecil untuk nasi (carbs), satu bulatan kecil untuk ayam /ikan (protein) dan satu bulatan besar untuk sayur2an dan buah2an (fiber & vitamin) ratio dia lebih kurang begitu lah~ ^^

Amalina said...

I see, I see. Terima kasih kerana menerangkan tentang kaedah pemakanan Mickey Mouse.

Tetapi saya di sini cepat lapar, kalau makan nasi banyak-banyak pun masih lapar, jadi saya rasa saya tak boleh makan mengikut kaedah ini, huhu.

Unknown said...

kalau begitu, makan protein lebih sikit...
ini adalah kerana protein lebih meninggalkan rasa kenyang yang lebih lama berbanding dengan karbohidrat ^^

Amalina said...

OOOOOHHH... That's interesting.

Okay, next time I'll try eating lotsa protein... =___=

But I need to find what kind of food is rich in protein (other than ayam ayam ayam)...